19 februari 2024

Unica: op naar een volledig elektrisch wagenpark

94% van de CO2 die Unica uitstoot, wordt veroorzaakt door het wagenpark. “Daarom willen we in 2030 met een volledig emissievrij wagenpark rijden”, vertelt Hans den Otter, productmanager e-mobility voor Unica. En het bedrijf met vestigingen in onder andere Arnhem zet meer duurzame stappen, van een rijvaardigheidstraining tot een slimme bandenpomp.

Monteur Unica laadt bedrijfswagen op Monteur Unica laadt bedrijfswagen op

Unica is een allround technisch dienstverlener in onder andere energie, ICT, beveiliging en installatietechniek. Er werken ruim 3.700 mensen, verdeeld over meer dan 30 vestigingen. Het bedrijf is sinds maart 2023 gecertificeerd volgens de CO2-Prestatieladder. 94% van de CO2 die het bedrijf uitstoot, wordt veroorzaakt door het wagenpark van zo’n 1.000 bestelauto’s en 1.600 personenauto’s. Er rijden vooral veel auto’s voor het bedrijfsonderdeel Unica Building Services, met vestigingen in onder andere Arnhem en Venlo. Op dit moment rijdt 10% van de 2.600 auto’s emissieloos. Er is dus nog veel winst te behalen in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het bedrijf wil in 2030 dan ook met een volledig emissievrij wagenpark rijden. “Het is onze ambitie om vanaf 1 juli van dit jaar alleen nog elektrische voertuigen te bestellen”, vertelt Hans den Otter, productmanager e-mobility voor Unica.

Elektrische bestelauto’s

Voor de personenauto’s is die ambitie realistisch, voor de bestelauto’s zijn er nog uitdagingen. Het aanbod met voldoende actieradius is in Unica's ogen nog beperkt, maar het bedrijf probeert de eerste stappen te zetten. Hans: “Voor de bestelwagens hebben we gekozen voor Ford. Dit merk scoort goed als het gaat om actieradius, veiligheid en comfortabele rijeigenschappen. Ook beschikt het merk over een landelijk dealer- en onderhoudsnetwerk.” De elektrische bestelbussen krijgen een speciale inrichting, zodat ze zo efficiënt mogelijk beladen kunnen worden. “Monteurs hebben graag zo veel mogelijk gereedschappen en ander materieel bij de hand. Dankzij de speciale inrichting kunnen ze hun spullen makkelijker terugvinden. Dat voorkomt bovendien dat spullen dubbel worden meegenomen. En een lager gewicht van de auto betekent een grotere actieradius.”

Tussentijds opladen niet nodig

De Arnhemse vestiging van Unica ging als eerste met elektrische bestelbussen rijden, als pilot voor heel Unica. Hans: “Daar zijn twee jaar geleden twee elektrische bestelauto’s gaan rijden. Zo hebben we ervaring opgedaan met bijvoorbeeld de actieradius. Als een monteur één afspraak per dag heeft, is tussentijds opladen van de bestelauto niet nodig. En de komende jaren worden de accupakketten van elektrische wagens alleen nog maar beter en dus de actieradius nog groter.”

Laadpunt aan huis

De monteurs van Unica nemen hun bestelwagen mee naar huis aan het einde van een werkdag. Hans: “Gaat een medewerker voortaan met een elektrische bestelauto rijden? Dan zorgen wij voor de aanleg van een laadpunt aan huis. De gebruikte energie kan dan gedeclareerd worden. Is een laadpunt aan huis niet mogelijk, dan kan de medewerker ’s nachts opladen bij een openbaar laadpunt en dit declareren.”

Zero-emissiezones

Unica vindt het belangrijk om zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en te verduurzamen. Daarnaast speelt de komst van zero-emissiezones mee voor Unica om duurzame stappen te zetten. Vanaf 2025 zijn er zero-emissiezones in Maastricht en bijna dertig andere Nederlandse steden. Je kunt deze zones niet zomaar meer in als je met een bestelwagen of vrachtwagen op diesel of een andere vervuilende brandstof rijdt. Hans: “Vanaf 2025 zijn elektrische bestelwagens ook financieel gezien weer wat gunstiger. Je betaalt dan namelijk wél BPM voor dieselbestelwagens, maar niet voor de elektrische variant.”

Rijvaardigheidstraining

En er zijn meer manieren waarop Unica ervoor zorgt dat de ritten van zijn medewerkers duurzamer worden. Hans: “We willen bijvoorbeeld een rijvaardigheidstraining gaan aanbieden aan collega’s die een elektrische bus krijgen. Ze leren dan onder andere dat je minder brandstof verbruikt als je de stoelverwarming gebruikt in plaats van de heater. Zo ook dat het beter is om niet te hard op te trekken.”

Daarnaast doet de Arnhemse vestiging momenteel ervaringen op met een online rijvaardigheidstraining. Daarbij krijgen chauffeurs instructievideo’s met tips hoe ze rustiger en veiliger de weg op gaan. Met als gunstig bijeffect dat ze minder brandstof verbruiken en minder schade rijden.

Denk op tijd aan laadinfra

Vanuit zijn functie als productmanager e-mobility heeft Hans zelf ook met opdrachtgevers te maken die willen verduurzamen. “Het valt me daarbij op dat veel bedrijven hun wagenpark vergroenen, maar nog te weinig nadenken over de laadinfra die hiervoor nodig is. Het gaat om meer dan alleen laadpalen plaatsen. Die laadpalen moeten hun energie ergens vandaan halen. Die energie kan van zonnepanelen op het bedrijfspand komen, of van het elektriciteitsnetwerk. Maar als je een grotere aansluiting op het netwerk nodig hebt, wordt die vaak niet gegeven omdat het netwerk overvol is. Gelukkig zijn er slimme oplossingen bij netcongestie, en zijn er hiervoor subsidies. En wist je dat je zelfs geld kunt verdienen aan het opladen van je elektrisch wagenpark? Voor elke kWh kun je HBE-certificaten sparen, die geld opleveren. Vanaf 8 elektrische bestelauto’s loont het om HBE-certificaten te sparen.”

Advies door logistiek makelaar

Hans laat zich geregeld adviseren door logistiek makelaar Mark Luikens van Slim & Schoon Onderweg. “Ook collega’s van diverse vestigingen krijgen geregeld advies van Mark”, vertelt Hans. “Bijvoorbeeld over het beleveren in de nacht of over de inzet van fietskoeriers. Mark heeft met vele bedrijven contact en die ervaringen van andere bedrijven zijn voor ons vaak waardevol. Bovendien weet Mark van diverse praktische oplossingen. Denk aan de inzet van een slimme bandenpomp op diverse van onze vestigingen. Omdat collega’s hiermee hun bandenspanning checken, rijden ze zuiniger en veiliger. Dat scheelt bovendien CO2 én brandstofkosten.” 

Gratis advies op maat

Wil jouw bedrijf net als Unica zijn logistiek verduurzamen? Maar weet je niet goed wat een haalbare businesscase is, of waar te beginnen? Mark en zijn collega-logistiek makelaar Christiaan Zweers helpen je gratis en op maat. Wij adviseren ook jouw bedrijf graag, over onderwerpen als:

Neem contact met ons op voor gratis advies op maat:

Over Unica

Unica is een allround technisch dienstverlener in energie, ICT, beveiliging en installatietechniek. Ook de opdrachtgevers van Unica werken aan verduurzaming. Kantoren groter dan 100 m2 moeten nu het energielabel C hebben en over een paar jaar is het energielabel A verplicht; Unica biedt hiervoor oplossingen. Zo verzorgt Unica de aanleg van duurzame én schaalbare laadinfra. Laat je een nieuw bedrijfspand bouwen met meer dan 10 eigen parkeerplaatsen, dan moet deze minimaal 1 oplaadpunt hebben volgens de Europese richtlijn EPBD III. Hetzelfde geldt als je je bedrijfspand ingrijpend verbouwt.