Er bleek meer dan genoeg animo te zijn: maar liefst 35 huishoudens startten in april 2025 met een proefperiode van zes maanden binnen de bestaande coöperatie van DEEL. “Dat maakte de drempel lager: mensen konden goed ervaren hoe het werkt.”
Via DEEL werden 6 auto’s geleaset die voorzien werden van een kastje vol software. Dat kastje zorgt ervoor dat leden met hun telefoon kunnen openen en rijden; het registreert automatisch de ritgegevens voor een kloppende administratie.
Leden reserveren via een app, kiezen een kleine of grote auto en lopen maximaal een paar honderd meter naar hun deelauto. Als er onverhoopt geen auto beschikbaar is, kunnen deelnemers op kosten van de coöperatie uitwijken naar een commerciële deelauto. “Je betaalt een voorschot op basis van het vooraf geschatte aantal kilometers per maand. Aan het einde van elke maand krijg je een ritoverzicht zodat je weet waar je staat, net als bij je energieleverancier. En na een half jaar reken je alleen je daadwerkelijk gereden kilometers af. In die kosten zit alles: verzekering, stroom, onderhoud, wegenwacht.”
Autodelen betekent ook samen verantwoordelijkheid dragen. “De auto’s zijn van ons allemaal”, zegt Joris. “In de eerste week lieten mijn kinderen per ongeluk zakdoekjes achter in de auto – ik was dus de eerste die sorry zei in de groepsapp”, lacht hij. “Je leert flexibel te zijn.”