Een van de eerste stappen binnen dat beleid was een proef voor inwoners met een laag inkomen. “100 inwoners konden maandelijks voor €50 reizen met het OV én deelvervoer. Dit verliep erg positief: enkelen maakten zelfs 60 tot 80 ritten in de proefperiode”, vertelt Titia enthousiast.
En de gemeente Nijmegen stimuleert commerciële aanbieders van deelvervoer met extra budget, om het bereik te vergroten en bepaalde groepen een lager tarief aan te bieden. “En we stimuleren lokale initiatieven. Bijvoorbeeld in Nijmegen-Oost, waar maar liefst 37 huishoudens via autodeelcoöperatie ZoOost 6 auto’s delen.” Ook nieuw: de P+R fietsen. “Met een parkeerkaartje voor de P+R Noord kunnen mensen gratis gebruik maken van een e-bike, als extra optie naast de bus. De eerste reacties zijn erg enthousiast!”
In nieuwbouwgebieden, zoals Winkelsteeg, verkent de gemeente hoe ze meer regie kunnen nemen op deelmobiliteit. “Door de verplichting voor het creëren van deelmobiliteitsaanbod bij ontwikkelaars weg te nemen en die verantwoordelijkheid als gemeente op ons te nemen. Dan kunnen ontwikkelaars nog steeds bouwen met minder parkeerplaatsen, maar zijn wij aan zet om te zorgen voor een betrouwbaar en passend aanbod aan deelmobiliteit dat op de lange termijn blijft werken.”
Ze vervolgt: “Een mogelijke invulling daarvan is bijvoorbeeld het gesprek actief aangaan met toekomstige inwoners om te kijken hoe we deelmobiliteit het beste kunnen faciliteren voor hen. We zijn echt aan het pionieren hierin. Ik geloof heel erg in deze oplossing, maar dan moet het wel goed van de grond komen.”