Ook aan de slag met het verduurzamen van woon-werkverkeer in jullie organisatie? Haak aan bij ons gratis lunchwebinar op dinsdag 7 oktober. Expert in mobiliteit Marc van der Seijs vertelt je alles over succesvolle groene arbeidsvoorwaarden.
Met kleine stapjes verduurzaamt Holland Food Service haar woon-werkverkeer
Eerst inzicht krijgen en dan stappen zetten. Zo verduurzaamt Holland Food Service haar woon-werkverkeer. Met hulp van Slim & Schoon Onderweg. “We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Dan is het soms lastig om maatregelen te nemen die het autogebruik ontmoedigen. We proberen daar dus een goede balans in te houden”, zegt Giovanni Pili.
Holland Food Service levert eten en drinken aan zorginstellingen. Het bedrijf uit Wijchen heeft dan ook een flink wagenpark, waaronder 20 vrachtwagens en bestelwagens. Daarmee is de impact op het milieu groot. “We monitoren onze CO2-uitstoot én zetten stappen om die uitstoot te verlagen”, zegt Giovanni Pili, vestigings-en duurzaamheidsmanager. “Door HVO20 brandstof te gebruiken, hebben we deze impact al flink gereduceerd. We hebben hierdoor ook de derde ster in het Lean & Green programma behaald. Voor dit jaar is ons doel dat we 15% minder CO2 willen uitstoten dan in 2024.”
Mobiliteitsscan geeft inzicht
Ook het woon-werkverkeer van de 240 medewerkers speelt een rol in de CO2-uitstoot. Giovanni: “Het terugdringen van deze uitstoot heeft continu onze aandacht. Daarom hebben we bijvoorbeeld een mooi fietsplan voor ons personeel. En zijn we op zoek naar nieuwe collega’s? Dan werven we bewust in de regio.”
Om deze uitstoot nog verder gericht terug te kunnen dringen, wilde Giovanni weten waar er een grote kans van slagen is. “Daarom lieten we Slim & Schoon Onderweg een Mobiliteitsscan uitvoeren in februari van dit jaar. Deze scan maakte duidelijk op welke afstand medewerkers van ons bedrijf wonen en welke acties een goede potentie hebben voor de verduurzaming van het woon-werkverkeer. Dankzij dit inzicht konden we gerichte stappen zetten.”
Op De Fiets Challenge
Een voorbeeld van zo’n gerichte stap was de Op De Fiets Challenge van Slim & Schoon Onderweg. Met deze challenge verdienen medewerkers punten voor elke fietsrit naar het werk. Deze punten kunnen ze inwisselen voor leuke cadeaubonnen van bijvoorbeeld Bol.com of Ikea. Een app houdt de fietsritten automatisch bij. “Er waren dit jaar drie challenges, in drie periodes”, verduidelijkt Giovanni. “Aan twee daarvan hebben wij meegedaan. Als bedrijf hebben we een hoofdprijs bedacht voor degene die het meest zou fietsen: een elektrische fiets ter waarde van 1.500 euro. We zagen een mooie competitie ontstaan waar twintig collega’s aan meededen.”
E-bikeprobeeractie
Een tweede gerichte actie van Holland Food Service dit jaar was de e-bikeprobeeractie van Slim & Schoon Onderweg. Van februari tot juli konden medewerkers twee weken lang gratis een e-bike of speed pedelec uitproberen. Dit pakte helaas minder succesvol uit. “Er hebben maar drie of vier mensen meegedaan”, zegt Giovanni. “Dat is natuurlijk jammer. Maar we hebben als werkgever in ieder geval wel weer het belang van fietsen onder de aandacht gebracht.”
Mobiliteitsindex vergelijkt met concullega’s
Voor meer inzicht vulde het bedrijf uit Wijchen ook de Mobiliteitsindex in van Slim & Schoon Onderweg. “Deze index liet zien hoe ons mobiliteitsbeleid ervoor staat, vergeleken met andere werkgevers en branchegenoten”, licht Giovanni toe. “En maakt duidelijk wat er beter kan.” Zo liet de Mobiliteitsindex zien dat Holland Food Service bovengemiddeld goed parkeerbeleid heeft. Wat volgens Giovanni wel een dilemma oplevert. “Voor medewerkers is het natuurlijk prettig dat er altijd voldoende parkeerruimte is. Maar het maakt de auto daardoor ook makkelijk en aantrekkelijk.”
Het stimuleren van duurzaam woon-werkverkeer kent nog meer dilemma’s volgens Giovanni. “We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt; we hebben ons personeel hard nodig! Dan is het soms lastig om maatregelen te nemen die het autogebruik ontmoedigen. We proberen daar dus een goede balans in te houden.”
Kleine stapjes geven resultaat
Van de twintig mensen die meededen aan de Op De Fiets Challenge, fietste 80% daarvoor ook al naar het werk. “Natuurlijk is het jammer dat de acties minder nieuwe fietsers opleverden dan gehoopt”, zegt Giovanni eerlijk. “Maar we hebben als werkgever wel laten zien dat we gezondheid en milieu belangrijk vinden. Gedrag van mensen is moeilijk te beïnvloeden. Het begint met bewustwording en dat is er nu veel meer; er is erg veel over de acties gesproken. En ook kleine stapjes geven resultaat. Stel dat dit jaar ‘maar’ twee mensen overstappen van de auto naar de fiets. Als dat volgend jaar weer gebeurt en daarna weer, dan heb je uiteindelijk een mooi resultaat.”
Fietsvoorzieningen onder de loep
En dus gaat het Wijchense bedrijf door met het stimuleren van duurzaam woon-werkverkeer. Giovanni wil dit jaar onder andere nog de fietsvoorzieningen van zijn bedrijf onder de loep nemen. “Zijn er bijvoorbeeld genoeg plekken om je fiets te stallen? Kun je je ergens fatsoenlijk omkleden of zelfs douchen na het fietsen? Dit soort praktische voorzieningen kunnen net de doorslag geven voor medewerkers om te gaan fietsen. Ook voor dit onderzoek schakel ik graag de hulp in van mobiliteitsmakelaar Richard Gijsbers van Slim & Schoon Onderweg.”
Tips voor andere bedrijven
Heeft Giovanni tips voor andere bedrijven die hun woon-werkverkeer willen verduurzamen? “Zorg dat je eerst inzicht hebt, bijvoorbeeld met de Mobiliteitsscan van Slim & Schoon Onderweg. Dan weet je waar de potentie ligt voor te nemen acties.” En dat helpt om verduurzaming concreet en behapbaar te maken. Daarnaast raadt Giovanni aan om successen te vieren, hoe klein ook.
Zet vandaag de eerste stap
Overweeg je net als Holland Food Service om het woon-werkverkeer van je bedrijf te verduurzamen? Maar denk je dat dit ingewikkeld of duur is? Het tegendeel is waar. Ook kleine stappen leveren al voordelen op – van lagere kosten tot fittere en tevredener medewerkers. Maak het jezelf makkelijk en laat een mobiliteitsmakelaar van Slim & Schoon Onderweg je hier gratis over adviseren. Zo krijg je direct inzicht in je woon-werkverkeer en weet je welke stappen voor jouw bedrijf het meeste opleveren.
Zorg dat je eerst inzicht hebt, bijvoorbeeld met de Mobiliteitsscan van Slim & Schoon Onderweg. Dan weet je waar de potentie ligt voor te nemen acties.
Aan de slag met duurzame mobiliteit?
Inzicht krijgen in reisbewegingen?
Veel werkgevers willen aan de slag met hun mobiliteit en mobiliteitsbeleid. Vaak ‘knelt’ er iets: de parkeerplaats staat overvol, reiskosten zijn te hoog of er ligt een ambitieuze duurzaamheidsambitie. Maar waar te beginnen?
Ook een e-bikeprobeeractie voor jullie werknemers?
Maak fietsen leuk en aantrekkelijk. Bijvoorbeeld met de e-bikeprobeeractie.