20 maart 2024

Reisgedrag veranderen: 6 slimme tips voor werkgevers

Wist je dat het meeste gedrag automatisch wordt vertoond? En dat dat vaak maar goed is ook. Denk bijvoorbeeld aan je gedrag als je een verkeerslicht nadert dat op rood staat. Grote kans dat je vaart vermindert en tot stilstand komt, zonder daar actief bij stil te staan. Automatische gedragingen zorgen ervoor dat we onze wereld makkelijker kunnen verwerken. Maar wat nou als we (automatisch) gedrag willen veranderen? 

Rood verkeerslicht? We stoppen automatisch. Rood verkeerslicht? We stoppen automatisch.

Automatisch gedrag zoals reisgedrag veranderen, vergt aandacht en tijd. Als werkgever kun je een hoop doen, zoals het instellen van een fietsplan, stimuleren van thuiswerken en de fietsenstalling een opknapbeurt geven. Daarnaast is het van belang goed te communiceren hierover en je medewerkers mee te nemen in wat mogelijk is.  

6 slimme maatregelen voor werkgevers

Wil jij ook aan de slag met het veranderen van het reisgedrag van je medewerkers? Lees hier onze 6 tips: 

  • Ken je medewerkers 
    Ander reisgedrag begint met inzicht. Hoe reizen je medewerkers nu? Het is belangrijk om de wensen, motivatie en (on)mogelijkheden van je medewerkers te weten. Onze mobiliteitsscan en mobiliteitsenquête geven je de antwoorden.  
  • Laat weten wat je te bieden hebt 
    Weten al je medewerkers wat voor regelingen en voorzieningen er al zijn? Vaak denk je van wel, maar is dit in de praktijk bij lang niet iedereen bekend. ‘Hebben wij een fietsplan dan?’, ‘Kan ík die deelauto ook gebruiken?’. Zet je bestaande beleid regelmatig in de spotlight en neem niet zomaar aan dat iedereen overal van op de hoogte is. 
  • Maak het zichtbaar 
    Maak het je medewerkers zo makkelijk mogelijk om gebruik te maken van jullie voorzieningen en regelingen door goede interne communicatie. Zorg dat informatie, voorzieningen en middelen duidelijk, zo simpel mogelijk, laagdrempelig en goed vindbaar zijn en dat iedereen ervan op de hoogte is. 
  • Maak gebruik van verandermomenten 
    Ingrijpende wegwerkzaamheden of een verhuizing: dit soort grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers anders te laten reizen. Een dergelijke verandering zorgt voor een heroverweging van het huidige gedrag. Bekijk samen welke alternatieven medewerkers hebben en geef ze een persoonlijk reisadvies. Kunnen ze bijvoorbeeld ook met ov of fiets komen? Hoe kun je dit zo makkelijk mogelijk maken? Ook nieuwe medewerkers kun je relatief makkelijk ‘sturen’ in hun manier van reizen. Geef ze bijvoorbeeld de eerste drie maanden een ov-kaart en laat ze pas daarna kiezen tussen een leaseauto en ov. Sparren met de mobiliteitsmakelaars? Oscar en Richard helpen je graag op weg. Neem contact op met de mobiliteitsmakelaar in jouw regio. 
  • Geef het goede voorbeeld 
    Gedrag is besmettelijk, dus maak daar vooral gebruik van. Zet je fietsers in het zonnetje. Laat directie en management het goede voorbeeld geven en hen vertellen over hun woonwerkritten in het ov of de voordelen van thuiswerken. Maak ambassadeurs van die collega’s die al enthousiast elke dag de (elektrische) fiets pakken in plaats van de auto.  
  • Doe mee aan een campagne 
    Door mee te doen aan een (gedrags)campagne geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag. Bijkomende voordelen: je hebt er zelf weinig werk aan en deelname is vaak nog gratis ook! Je kunt later dit jaar meedoen aan de campagne ‘Op de fiets’ georganiseerd door Slim & Schoon Onderweg. Meer informatie daarover volgt binnenkort.  

Onze mobiliteitsmakelaars staan voor je klaar

Meer weten over gedragsverandering? En aan de slag met jouw medewerkers? Neem contact op met de mobiliteitsmakelaar in jouw regio voor passend advies.