16 mei 2024

Met 69% minder ritten heeft de BouwHub zich bewezen

69% minder ritten, 68% minder CO₂-uitstoot en tot 39% hogere arbeidsproductiviteit; de BouwHub heeft zich bewezen! Een BouwHub is een locatie aan de rand van de stad vanwaar materialen precies op tijd met zero-emissie transport naar de bouwplaats vervoerd worden. Vanwege de vele grote voordelen werkt VolkerWessels graag op deze manier aan bouwprojecten.

Bouwhub Volkerwessels Bouwhub Volkerwessels

Bij een BouwHub denken veel mensen aan een locatie waar alle benodigde bouwmaterialen voor een bouwproject verzameld worden, meestal aan de rand van de stad. Vanuit de BouwHub worden de materialen naar de bouwlocatie vervoerd, vaak met zero-emissie transport. Dit is inderdaad een belangrijk aspect, maar de BouwHub biedt meer dan dat. Bij VolkerWessels in ieder geval wel, zo licht hoofd bouwlogistiek Sebastian Hegeman toe. “Bij VolkerWessels is de BouwHub een manier om het bouwproces te optimaliseren. We zorgen ervoor dat de juiste mensen op het juiste moment de juiste materialen hebben om hun werk uit te kunnen voeren. Soms staan de materialen zelfs op de juiste verdieping en in de juiste ruimte klaar.”

Juiste dag, juiste plek

De BouwHub komt vooral van pas tijdens de afbouwfase van bijvoorbeeld een appartementencomplex, vertelt Sebastian. “Dan zijn er dagelijks zo’n 15 tot 20 onderaannemers bezig. Van de stukadoors tot de tegelzetters, die elk hun eigen materialen bestellen. Zonder BouwHub rijden er dagelijks vele vracht- en bestelwagens met deze bestellingen naar de bouwplaats. Vaak gebeurt dit met halflege wagens. Bij een BouwHub werken we met grotere bestellingen, die we opvangen in de BouwHub, waar we ze zonder wachttijden kunnen lossen. Daar consolideren we de materialen tot dagpakketten. Vervolgens zorgen we ervoor dat zo’n dagpakket op de juiste dag klaarstaat op de bouwplaats en precies op de juiste plek.”

Meteen aan het werk

Sebastian geeft een voorbeeld: “Als een tegelzetter aan het werk gaat, moet hij normaal gesproken eerst al zijn materialen bij elkaar zoeken op de bouwplaats. Denk bijvoorbeeld aan de tegels, het voorstrijkmiddel, de lijm en het voegsel. Vanuit de BouwHub zorgen wij ervoor dat dit allemaal al klaarstaat voor de tegelzetter, zelfs al op de juiste verdieping. Zodat hij meteen aan het werk kan.” Een ander voorbeeld: voorheen moesten medewerkers die deuren monteren eerst twee uur alle benodigde materialen bij elkaar zoeken. Dit is nu verleden tijd dankzij de BouwHub.

Flinke voordelen

De BouwHub is dus een extra schakel in de keten, maar wel een met flinke voordelen. Sebastian benoemt ze: “Er zijn 69% minder ritten nodig, waardoor er 68% minder CO₂-uitstoot is. Medewerkers kunnen direct aan de slag met kant-en-klare werkpakketten en hoeven ’s ochtends niet eerst hun materialen bij elkaar te zoeken. Dit zorgt voor tot 39% hogere arbeidsproductiviteit. De bouwplaats fungeert ook niet langer als opslagplaats, wat resulteert in een veel opgeruimder bouwplaats. Daardoor zijn er minder beschadigingen aan materialen en is het veiliger werken.”

Veiligheid

Ook voor de omgeving van de bouwplaats biedt het gebruik van de BouwHub tal van voordelen. “Omdat er 69% minder ritten nodig zijn, scheelt dit in geluid en CO₂-uitstoot. Bovendien zorgt dit voor minder gevaarlijke verkeerssituaties. 80% van de ongevallen met zwaar transport wordt veroorzaakt door bouwverkeer. Hoe minder bouwverkeer, hoe minder ongelukken.”

Geen lastminutebestellingen op afroep

In Utrecht werken diverse VolkerWessels-ondernemingen, collega-aannemers en onderaannemers al jaren succesvol met de BouwHub. Zo ook in Eindhoven, bij de bouw van 333 appartementen in het project Lighthouse. Sebastian: “Daar hebben we alles zo gepland dat de materialen op het juiste moment op de bouwplaats waren. Er is niets last minute op afroep bezorgd omdat er iets ontbrak. We hebben hier zelfs 73% minder ritten laten maken.”

Het nieuwe Metterswane

70% van de bouwprojecten van VolkerWessels vindt plaats in binnensteden, tussen bestaande bebouwing. Dan is er dus simpelweg geen ruimte om te werken met flinke voorraden materiaal. Hetzelfde geldt bij de bouw van het nieuwe Metterswane, tegenover station Nijmegen. VolkerWessels heeft daarom de intentie om ook dit project op dezelfde innovatieve manier aan te pakken, met een BouwHub. En als het aan Sebastian ligt, is dit voortaan de werkwijze voor alle bouwprojecten. Maar die keuze is uiteindelijk aan de opdrachtgever (bijvoorbeeld een gemeente) en de hoofdaannemer. “Uiteraard adviseren we onze partners wel om het op deze manier aan te pakken.”

 

Oplossing voor zero-emissiezones

Een BouwHub is bovendien een mooie oplossing voor bouwplaatsen in zero-emissiezones. Per 1 januari 2025 gelden er zero-emissiezones in Nijmegen en 15 andere Nederlandse steden. In de jaren erna volgen nog eens 13 steden, waaronder Arnhem. Veel bestel- en vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden, zijn niet meer toegestaan in deze zones. “Voor het vervoer van de BouwHub naar de bouwlocatie in deze zero-emissiezones zetten we elektrische vrachtwagens en elektrische bestelbussen in”, zegt Sebastian. Die zijn wel toegestaan in de zero-emissiezones.

Gratis advies op maat

Wil jouw bedrijf, net als VolkerWessels, nadenken over slimmere, duurzame logistiek? De logistiek makelaars van Slim & Schoon Onderweg adviseren je er graag over, gratis en op maat. Over onderwerpen zoals:

  • De elektrificatie van je wagenpark (vrachtwagens en bestelwagens)
  • De benodigde laadinfra en netaansluiting
  • Het efficiënter inrichten van je logistieke proces
  • Subsidies en fiscale voordelen

Neem contact op met:

Bekijk ook de video van VolkerWessels over de BouwHub