Ook aan de slag met het verduurzamen van woon-werkverkeer in jullie organisatie? Haak aan bij ons gratis lunchwebinar op dinsdag 7 oktober. Expert in mobiliteit Marc van der Seijs vertelt je alles over succesvolle groene arbeidsvoorwaarden.
Duurzaam reizen loont: hoe Zevenaar medewerkers in beweging krijgt
Een duurzame reiskostenregeling als onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap. Sinds mei 2023 heeft de gemeente Zevenaar zo’n regeling. Daarmee zijn ze echt een pionier. We spraken met Cordien Schreurs en Lars Grims van de gemeente Zevenaar. Zij vertellen hoe dit succesverhaal — in hun eigen woorden — tot stand is gekomen.
Aantrekkelijke werkgever
Afgelopen jaren -het wordt wat beter- was het hectisch op de arbeidsmarkt. Ook bij de gemeente Zevenaar. Medewerkers gingen met pensioen, vacatures stonden lang open en er werd veel extern ingehuurd. De nieuwe medewerkers kwamen vaak uit andere jonge generatie. Reden genoeg om na te denken over aantrekkelijk werkgeverschap.
Zevenaar maakte een integraal plan met vier pijlers:
1. Boeien
2. Binden
3. Groeien
4. Loslaten
De invoering van de duurzame reiskostenregeling maakte deel uit van dit plan. “Onze reiskostenregeling, waarbij je meer vergoeding krijgt als je duurzaam reist, trekt meteen de aandacht in vacatures. Bijna iedere sollicitant zegt er wel iets over” aldus Cordien Schreurs, HR-adviseur.
Onze reiskostenregeling, waarbij je meer vergoeding krijgt als je duurzaam reist, trekt meteen de aandacht in vacatures. Bijna iedere sollicitant zegt er wel iets over
Betrekken van de organisatie
Omdat de reiskostenregeling onderdeel was van een breder plan, was het relatief eenvoudig om de organisatie mee te krijgen. Er was weinig weerstand. Voor de uitvoering werd vooraf budget gereserveerd.
Op uitvoeringsniveau waren er wat discussiepunten. Bijvoorbeeld over de vergoeding voor hybride auto’s of het extra belonen van medewerkers die volledig elektrisch rijden.
Bij de invoering werd er veel aandacht besteed aan communicatie en draagvlak. Zo was er een feestelijke lanceringsdag met iets lekkers voor iedereen. Iedere medewerker kreeg een duidelijke factsheet waarin alle veel gestelde vragen werden beantwoord.
Medewerkers houden sindsdien dagelijks bij hoe ze reizen. Dat is niet alleen nodig voor de regeling zelf, maar ook voor de WPM (Wet op de persoonsgebonden mobiliteit). Twee vliegen in één klap.
Hoe zit de regeling in elkaar
De verschillende vormen van reizen zijn opgedeeld in vier categorieën:
• Lopen of fietsen: 40 cent per kilometer (waarvan 23 cent onbelast)
• Elektrische auto: 31 cent per kilometer (waarvan 23 cent onbelast)
• Hybride of gewone auto: 23 cent per kilometer (onbelast)
• Openbaar vervoer: volledige vergoeding van de reis tot 60 km enkele reis (2e klas)
Carpoolen wordt nog niet extra beloond.
Duurzaam reizen verder stimuleren
De gemeente Zevenaar faciliteert duurzaam reizen ook op andere manieren. Zo zijn er uitstekende voorzieningen voor fietsers, zoals een overdekte en afgesloten fietsenstalling met laadpunten voor e-bikes. De stroom komt direct van de zonnepanelen op het dak. Voor medewerkers die dat willen, is er een doucheruimte om op te frissen bij aankomst.
Daarnaast is het fietsplan versoepeld: eerder moesten medewerkers twee jaar in dienst zijn, nu volstaat een vast contract. Ook het bedrag van het fietsplan is verhoogd.
En, omdat de gemeente naast duurzaamheid ook vitaliteit belangrijk vindt, is er binnen het opgebouwde IKB (individueel keuze budget) per medewerker jaarlijks € 300 beschikbaar om te besteden aan vitaliteit, sport en gezondheid. Dat budget is bijvoorbeeld te gebruiken voor een sportlidmaatschap, fietskleding of wandelschoenen. Om fietsen extra leuk te maken, deed de gemeente in het verleden mee aan fietschallenges van A12 Slim Reizen.
Voor dienstreizen zijn er elektrische auto’s én elektrische fietsen beschikbaar.
Wij vinden vitaliteit voor onze medewerkers van belang en hebben daarom het bestedingsdoel rondom vitaliteit, sport en gezondheid uitgebreid. Men kan jaarlijks 300,- van het opgebouwde IKB inzetten hiervoor.
Wat we nu al wel zien: de fietsenstalling was eerst bijna leeg. Nu is hij bijna te klein.
Effecten
Het beleid lijkt effect te hebben. “De eerste cijfers laten dat zien, al moeten we het nog beter in beeld brengen,” zegt Lars Grims, beleidsadviseur duurzaamheid.
“Wat we nu al wel zien: de fietsenstalling was eerst bijna leeg. Nu is hij bijna te klein.”
Tips voor andere organisaties
Ook aan de slag met een duurzame reiskostenregeling, maar nog wat terughoudend?
Lars: “Gewoon doen! En dat zeg ik niet alleen als adviseur duurzaamheid, maar vooral als medewerker. Ik vind dit echt een fijne regeling. Ik ben er trots op dat mijn werkgever dit biedt.”
Cordien voegt toe:
“Maak het onderdeel van een integraal plan voor aantrekkelijk werkgeverschap. Daar kan niemand tegen zijn.”
Aan de slag met duurzame mobiliteit?