Opschaling van deelmobiliteit in de regio

Deelmobiliteit, mede in combinatie met mobiliteitshubs, gaan een belangrijke rol spelen in de gewenste mobiliteitstransitie in de regio Arnhem-Nijmegen in de komende jaren. We moeten efficiënter omgaan met de beschikbare infrastructuur én openbare ruimte. 

 

Deelmobiliteit Nijmegen_1 Deelmobiliteit Nijmegen_1

Een dynamische mobiliteitstransitie

Jarenlang is deelmobiliteit een relatief marginale markt geweest en we zien dat het landschap aan aanbieders ook nog zeer dynamisch is. Gezien de grote opgaven waar we de komende jaren voor staan, zoals de verstedelijking, klimaat en luchtkwaliteit, (economische) bereikbaarheid van de regio en de leefbaarheid voor onze inwoners, is een ongebreidelde groei van de mobiliteit niet mogelijk. We moeten efficiënter omgaan met de beschikbare infrastructuur én openbare ruimte.

Door voldoende deelmobiliteit aan te bieden, in combinatie met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer, bieden we mensen de mogelijkheid om in de meeste gevallen te kiezen voor een duurzaam vervoermiddel, zoals de (elektrische) fiets, het openbaar vervoer of een elektrische scooter. In sommige gevallen is de auto gemakkelijker. Voor die gevallen hoeven mensen geen eigen auto te bezitten, maar kunnen zij gebruik maken van een deelauto. Dit scheelt zowel in autobezit (en daarmee benodigde parkeerruimte, die ingezet kan worden voor een aantrekkelijker openbare ruimte, of meer ruimte voor de voetganger of de fiets), als in autogebruik (met minder files, een beter leefklimaat en luchtkwaliteit tot gevolg).

Eind 2022 heeft Slim &Schoon Onderweg een uitvoeringsprogramma deelmobiliteit voor de regio Arnhem-Nijmegen opgeleverd. Daarin staat hoe we in de komende jaren deelmobiliteit willen uitrollen en opschalen in de regio. Niet alleen in de steden, waar de vraag relatief groot is, maar juist ook in de kleinere gemeenten. Daarvoor hebben we drie doelen gedefinieerd:

1 Faciliteren van de verstedelijkingsopgave (lage parkeernormen, deelmobiliteit in plaats van particulier autobezit);

2 Verbeteren van de openbare ruimte (minder autobezit en dus minder parkeerplaatsen en meer openbare ruimte in gebieden met een hoge parkeerdruk);

3 Verbeteren van de ketenmobiliteit (deelmobiliteit als onderdeel van voor- en natransport voor het openbaar vervoer, of als onderdeel van een Park & Ride). 

Drie sporen voor opschaling deelmobiliteit

Vergroten van het aanbod
• Fysiek inrichten van deelmobiliteitshubs in twee tranches
• Doelgroep toerisme
• Ondersteuning deelmobiliteit aan dorpen en kleinere steden, verder groeien vanuit Arnhem en Nijmegen, wellicht op den duur gezamenlijke aanbesteding of vergunningverlening
• Inzetten op verstedelijking als vliegwiel


Stimuleren van de vraag
• Uniforme identiteit deelmobiliteit(hubs) vanuit het Rijk
• Inzetten op communicatie en campagnes
• Vergroten van eenvoud en gemak (MaaS)
• Faciliteren uitwisselbaarheid in het regionale netwerk
• Aandacht voor flankerend (parkeer)beleid


Kennis delen en verbinden
• Aanwijzen van een kwartiermaker
• Organiseren van workshops en kennissessies
• Inventariseren van kennisvragen voor gezamenlijk onderzoek of uniforme beleidsontwikkeling
• Focus op monitor & evaluatie

Elektrische Auto Elektrische Auto
Deelmobiliteit Nijmegen2 Deelmobiliteit Nijmegen2

eHUBS in Nijmegen en Arnhem

Om schoner vervoer te stimuleren, werkte Slim & Schoon Onderweg samen met gemeente Arnhem en gemeente Nijmegen aan het project eHUBS. Hiermee werd slimmer en duurzamer reizen makkelijker voor de inwoners van deze steden.

Nijmegen had 23 eHUBS en Arnhem 8. De elektrische vervoermiddelen van de eHUB waren voor iedereen te huur via een app. Wanneer en hoe lang iemand huurde, bepaalde hij helemaal zelf. Zo kon iedereen, op elk moment van de dag, een passend elektrisch vervoermiddel gebruiken. Om naar het werk te fietsen, die zware boodschappen gemakkelijk te vervoeren of de kinderen naar school te brengen. Zo maakten de eHUBS in Nijmegen en Arnhem de keuze voor een (bak)fiets in plaats van de auto gemakkelijker. En dat scheelde ook nog eens flink wat CO2-uitstoot!

In 2,5 jaar tijd hebben in Nijmegen veel mensen gebruikgemaakt van een vervoermiddel van een eHUB:

  • 4.872 ritten met een e-deelfiets
  • 7.046 ritten met een e-deelbakfiets
  • 13.490 ritten met een e-deelauto