Opschaling van deelmobiliteit in de regio

Deelmobiliteit, mede in combinatie met mobiliteitshubs, gaan een belangrijke rol spelen in de gewenste mobiliteitstransitie in de regio Arnhem-Nijmegen in de komende jaren. We moeten efficiënter omgaan met de beschikbare infrastructuur én openbare ruimte. 

 

Deelgenoot Deelgenoot

Deelgenoten

Met onze Deelgenoten-campagne laten we zien hoe delen in de buurt het leven makkelijker, leuker én duurzamer maakt. Of het nu gaat om spullen, diensten of vervoer: samen kom je verder. Denk aan het delen van gereedschap, een tuinset, een elektrische auto of fiets - allemaal manieren om geld te besparen, minder te verspillen en meer contact te hebben met je buurt.

Ontdek wat jij kunt delen en hoe je meedoet op de website van Deelgenoten.

Deelmobiliteit Nijmegen_1 Deelmobiliteit Nijmegen_1

Een dynamische mobiliteitstransitie

Deelmobiliteit, zoals deelauto’s, deelscooters en deelfietsen, was jarenlang een kleine markt. Dat verandert nu snel. Met de groei van steden en de uitdagingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en bereikbaarheid kunnen we het ons niet veroorloven dat het autoverkeer blijft groeien. We moeten slimmer omgaan met de ruimte die we hebben.

Door goede deelmobiliteit te combineren met betrouwbaar openbaar vervoer, kunnen mensen vaker kiezen voor een duurzaam vervoermiddel, zoals de (elektrische) fiets, het OV of een elektrische scooter. Wie toch af en toe een auto nodig heeft, kan een deelauto gebruiken in plaats van een eigen auto. Dat scheelt parkeerruimte, files en uitstoot – en zorgt voor een prettigere leefomgeving.

Eind 2022 heeft Slim & Schoon Onderweg het Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit voor de regio Arnhem-Nijmegen opgesteld. Hierin staat hoe we deelmobiliteit de komende jaren willen uitbreiden, niet alleen in steden maar ook in kleinere gemeenten.

We werken aan drie hoofddoelen:

  1. Faciliteren van verstedelijking – minder parkeerplaatsen nodig, deelmobiliteit in plaats van eigen autobezit.

  2. Verbeteren van de openbare ruimte – minder auto’s betekent meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers.

  3. Verbeteren van ketenmobiliteit – deelmobiliteit beter verbinden met het openbaar vervoer en Park & Ride-locaties.

Eind 2022 heeft Slim &Schoon Onderweg een uitvoeringsprogramma deelmobiliteit voor de regio Arnhem-Nijmegen opgeleverd. Daarin staat hoe we in de komende jaren deelmobiliteit willen uitrollen en opschalen in de regio. Niet alleen in de steden, waar de vraag relatief groot is, maar juist ook in de kleinere gemeenten. Daarvoor hebben we drie doelen gedefinieerd:

1 Faciliteren van de verstedelijkingsopgave (lage parkeernormen, deelmobiliteit in plaats van particulier autobezit);

2 Verbeteren van de openbare ruimte (minder autobezit en dus minder parkeerplaatsen en meer openbare ruimte in gebieden met een hoge parkeerdruk);

3 Verbeteren van de ketenmobiliteit (deelmobiliteit als onderdeel van voor- en natransport voor het openbaar vervoer, of als onderdeel van een Park & Ride). 

Drie sporen voor opschaling deelmobiliteit

Vergroten van het aanbod
• Fysiek inrichten van deelmobiliteitshubs in twee tranches
• Doelgroep toerisme
• Ondersteuning deelmobiliteit aan dorpen en kleinere steden, verder groeien vanuit Arnhem en Nijmegen, wellicht op den duur gezamenlijke aanbesteding of vergunningverlening
• Inzetten op verstedelijking als vliegwiel


Stimuleren van de vraag
• Uniforme identiteit deelmobiliteit(hubs) vanuit het Rijk
• Inzetten op communicatie en campagnes
• Vergroten van eenvoud en gemak (MaaS)
• Faciliteren uitwisselbaarheid in het regionale netwerk
• Aandacht voor flankerend (parkeer)beleid


Kennis delen en verbinden
• Aanwijzen van een kwartiermaker
• Organiseren van workshops en kennissessies
• Inventariseren van kennisvragen voor gezamenlijk onderzoek of uniforme beleidsontwikkeling
• Focus op monitor & evaluatie

Elektrische Auto Elektrische Auto
Deelmobiliteit Nijmegen2 Deelmobiliteit Nijmegen2

eHUBS in Nijmegen en Arnhem

Om schoner vervoer te stimuleren, werkte Slim & Schoon Onderweg samen met gemeente Arnhem en gemeente Nijmegen aan het project eHUBS. Hiermee werd slimmer en duurzamer reizen makkelijker voor de inwoners van deze steden.

Nijmegen had 23 eHUBS en Arnhem 8. De elektrische vervoermiddelen van de eHUB waren voor iedereen te huur via een app. Wanneer en hoe lang iemand huurde, bepaalde hij helemaal zelf. Zo kon iedereen, op elk moment van de dag, een passend elektrisch vervoermiddel gebruiken. Om naar het werk te fietsen, die zware boodschappen gemakkelijk te vervoeren of de kinderen naar school te brengen. Zo maakten de eHUBS in Nijmegen en Arnhem de keuze voor een (bak)fiets in plaats van de auto gemakkelijker. En dat scheelde ook nog eens flink wat CO2-uitstoot!

In 2,5 jaar tijd hebben in Nijmegen veel mensen gebruikgemaakt van een vervoermiddel van een eHUB:

  • 4.872 ritten met een e-deelfiets
  • 7.046 ritten met een e-deelbakfiets
  • 13.490 ritten met een e-deelauto