Opschaling van deelmobiliteit in de regio
Deelmobiliteit, mede in combinatie met mobiliteitshubs, gaan een belangrijke rol spelen in de gewenste mobiliteitstransitie in de regio Arnhem-Nijmegen in de komende jaren. We moeten efficiënter omgaan met de beschikbare infrastructuur én openbare ruimte.
Een dynamische mobiliteitstransitie
Jarenlang is deelmobiliteit een relatief marginale markt geweest en we zien dat het landschap aan aanbieders ook nog zeer dynamisch is. Gezien de grote opgaven waar we de komende jaren voor staan, zoals de verstedelijking, klimaat en luchtkwaliteit, (economische) bereikbaarheid van de regio en de leefbaarheid voor onze inwoners, is een ongebreidelde groei van de mobiliteit niet mogelijk. We moeten efficiënter omgaan met de beschikbare infrastructuur én openbare ruimte.
Door voldoende deelmobiliteit aan te bieden, in combinatie met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer, bieden we mensen de mogelijkheid om in de meeste gevallen te kiezen voor een duurzaam vervoermiddel, zoals de (elektrische) fiets, het openbaar vervoer of een elektrische scooter. In sommige gevallen is de auto gemakkelijker. Voor die gevallen hoeven mensen geen eigen auto te bezitten, maar kunnen zij gebruik maken van een deelauto. Dit scheelt zowel in autobezit (en daarmee benodigde parkeerruimte, die ingezet kan worden voor een aantrekkelijker openbare ruimte, of meer ruimte voor de voetganger of de fiets), als in autogebruik (met minder files, een beter leefklimaat en luchtkwaliteit tot gevolg).
Drie sporen voor opschaling deelmobiliteit
Vergroten van het aanbod
• Fysiek inrichten van deelmobiliteitshubs in twee tranches
• Doelgroep toerisme
• Ondersteuning deelmobiliteit aan dorpen en kleinere steden, verder groeien vanuit Arnhem en Nijmegen, wellicht op den duur gezamenlijke aanbesteding of vergunningverlening
• Inzetten op verstedelijking als vliegwiel
Stimuleren van de vraag
• Uniforme identiteit deelmobiliteit(hubs) vanuit het Rijk
• Inzetten op communicatie en campagnes
• Vergroten van eenvoud en gemak (MaaS)
• Faciliteren uitwisselbaarheid in het regionale netwerk
• Aandacht voor flankerend (parkeer)beleid
Kennis delen en verbinden
• Aanwijzen van een kwartiermaker
• Organiseren van workshops en kennissessies
• Inventariseren van kennisvragen voor gezamenlijk onderzoek of uniforme beleidsontwikkeling
• Focus op monitor & evaluatie
eHUBS in Nijmegen en Arnhem
Om schoner vervoer te stimuleren, werkte Slim & Schoon Onderweg samen met gemeente Arnhem en gemeente Nijmegen aan het project eHUBS. Hiermee werd slimmer en duurzamer reizen makkelijker voor de inwoners van deze steden.
Nijmegen had 23 eHUBS en Arnhem 8. De elektrische vervoermiddelen van de eHUB waren voor iedereen te huur via een app. Wanneer en hoe lang iemand huurde, bepaalde hij helemaal zelf. Zo kon iedereen, op elk moment van de dag, een passend elektrisch vervoermiddel gebruiken. Om naar het werk te fietsen, die zware boodschappen gemakkelijk te vervoeren of de kinderen naar school te brengen. Zo maakten de eHUBS in Nijmegen en Arnhem de keuze voor een (bak)fiets in plaats van de auto gemakkelijker. En dat scheelde ook nog eens flink wat CO2-uitstoot!
In 2,5 jaar tijd hebben in Nijmegen veel mensen gebruikgemaakt van een vervoermiddel van een eHUB:
- 4.872 ritten met een e-deelfiets
- 7.046 ritten met een e-deelbakfiets
- 13.490 ritten met een e-deelauto