Duurzaam reisgedrag stimuleren onder bewoners

Vanuit Slim & Schoon Onderweg werken we constant aan diverse oplossingen waarmee inwoners en werknemers duurzamer, slimmer, sneller en gezonder kunnen reizen. Met de bewonersbenadering willen we duurzaam reisgedrag bij bewoners stimuleren.

467547 467547

Wat is de bewonersaanpak?

De bewonersaanpak is ontwikkeld door Slim en Schoon Onderweg in samenwerking met &Morgen. Waar we ons de afgelopen jaren vooral via werkgevers richtten op zakelijke rijders en woon-werkverkeer, zien we nu kansen om bewoners direct te betrekken. Deze aanpak sluit aan bij de verstedelijkingsopgave in de regio: er komen circa 60.000 nieuwe woningen bij, goed voor ongeveer 90.000 extra inwoners die zich dagelijks gaan verplaatsen. 

Door bewoners vanaf het begin te informeren en te stimuleren om duurzame mobiliteitskeuzes te maken, willen we voorkomen dat het autogebruik verder toeneemt.

Informeren, stimuleren en uitdagen

In de regio Arnhem en Nijmegen worden nieuwe woongebieden zoveel mogelijk ontwikkeld rond knooppunten met goed openbaar vervoer en veilige fietsvoorzieningen. Daarmee sluiten deze ontwikkelingen aan op de regionale ambitie om duurzame mobiliteit te stimuleren en autoverkeer te beperken.

Bij veel nieuwbouwlocaties worden bovendien lagere parkeernormen gehanteerd, vaak in combinatie met deelmobiliteit, zoals deelauto’s en deelfietsen. Op die manier willen gemeenten en ontwikkelaars bewoners meer keuzevrijheid bieden in hoe zij zich verplaatsen, zonder direct afhankelijk te zijn van een eigen auto.

Toch betekent dat niet dat bewoners deze alternatieven automatisch zullen gebruiken. Om écht een verandering in reisgedrag te bereiken, is het nodig dat mensen goed worden geïnformeerd, gestimuleerd en uitgedaagd om duurzame vervoersopties uit te proberen. De bewonersaanpak van Slim en Schoon Onderweg helpt daarbij, door bewoners actief te betrekken en te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe, duurzamere reisgewoonten.

Schuytgraaf In Beeld Vierkrant Luchtfoto 640X384 Schuytgraaf In Beeld Vierkrant Luchtfoto 640X384
Station Heyendaal, Nijmegen (2) Station Heyendaal, Nijmegen (2)

Gedragsverandering

Reisgedrag is vaak een kwestie van gewoonte. Veel mensen pakken automatisch de auto, zonder stil te staan bij andere mogelijkheden. Juist een zogeheten 'life-event' als een verhuizing is een natuurlijk moment om nieuw gedrag aan te leren.

Daarom willen we bewoners informeren over beschikbare alternatieven én hen een probeeraanbod doen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld gedurende een langere periode – minimaal drie weken – gebruikmaken van openbaar vervoer, fiets of deelvervoer. Die tijd is nodig om een realistisch beeld te krijgen en nieuwe gewoonten te vormen.

Hoewel de nadruk ligt op nieuwbouwlocaties en nieuwe bewoners, kan de bewonersaanpak ook worden ingezet in bestaande wijken. Bijvoorbeeld bij hoge parkeerdruk, onderhoudswerkzaamheden die de bereikbaarheid in de wijk tijdelijk verminderen of de introductie van nieuwe OV- of fietsverbindingen.

Martijn Elting Station

Meer weten over de bewonersaanpak?

In dit uitgebreide interview vertelt Martijn Elting, expert in nieuwe mobiliteit en gedrag bij &Morgen, over het ontstaan, de voordelen en het doel van de bewonersaanpak.