25 augustus 2025

Chefs Culinar gaat van diesel naar duurzaam

Een vrachtwagen die fluisterstil door de straten rijdt en geen grammetje CO₂ uitstoot. Voor horecagroothandel Chefs Culinar is dat niet langer toekomstmuziek, maar realiteit. Sinds mei van dit jaar rijden de eerste twee elektrische bakwagens door onder andere Nijmegen en Den Bosch, en dat is nog maar het begin. Gerald Derks, manager transport & logistiek, vertelt over de ambitieuze plannen en andere slimme logistieke oplossingen.

2025 Jillvandenbrand 005 2025 Jillvandenbrand 005

Chefs Culinar levert food, non-food en versproducten voor de horeca. Van brood, groenten en vlees tot keukenbenodigdheden. Chefs Culinar is van oorsprong Duits: het Duitse moederbedrijf is sinds 1923 actief in Duitsland. In 2011 werd de stap naar Nederland gemaakt en sinds 2014 heeft Chefs Culinar een eigen vestiging in Nijmegen. Vanuit daar belevert het bedrijf ruim 800 klanten in Nederland en klanten in België. Hierbij draait het niet alleen om het leveren van kwaliteitsproducten, maar ook om persoonlijke service, inspiratie en klantgerichtheid. “We kennen onze klanten en denken met hen mee, of het nu gaat om productadvies, maatwerk in bestellingen of logistieke oplossingen”, zegt Gerald Derks, manager transport & logistiek. “Wij geloven dat een sterke samenwerking met onze klanten het verschil maakt. Daarvoor zetten we 30 dieselbakwagens en 7 bestelbussen in. En sinds eind mei 2025 zijn daar 2 elektrische bakwagens bijgekomen. Deze vervangen twee diesels uit 2015 en 2016.”

Multitemparatuur koeling en vriezer

De eerste twee elektrische vrachtwagens zijn van het merk Mercedes Benz eActros. Gerald vertelt dat collega’s uit Denemarken goede ervaringen hebben met dit merk. “In dat land is de elektrificatie van transport een stuk verder. Onze Deense vestiging rijdt al met 26 elektrische vrachtwagens, die dus goed bevallen.” De elektrische bakwagens die nu in Nederland gaan rijden, hebben een laadbak met een multitemparatuurkoeling en vriezer die kan koelen op 2 graden of kan vriezen tot -20 graden.

Alleen 's nachts aan de laadpaal

Een dieselvrachtwagen van Chefs Culinar bezoekt dagelijks 6 tot 8 klanten. De nieuwe e-vrachtwagens hebben een actieradius van 300 à 400 kilometer. Gerald verwacht dat deze vrachtwagens de hele dag en voor evenveel klanten ingezet kunnen worden zonder tussentijds bij te laden. “De elektrische bakwagens vertrekken om circa 7.00 uur uit Nijmegen. Na het beleveren van diverse klanten zijn ze rond 16.00 uur weer hier terug. Ze gaan ’s nachts aan de laadpaal, zodat ze de volgende dag weer een volle batterij hebben.”Gerald heeft tijdelijk 2 laadpalen gehuurd van 50 kWh. “Tijdelijk, want nu de subsidie SPRILA weer is geopend, gaan we laadpalen kopen mét subsidie.”

Toegestaan in zero-emissiezones

De 2 e-vrachtwagens rijden ook naar klanten die gevestigd zijn in een zero-emissiezone. Die zero-emissiezones zijn er sinds 1 januari 2025 in meer dan 14 steden. Waaronder Nijmegen en Den Bosch, waar de 2 elektrische bakwagens op rijden. In deze gebieden gelden strenge restricties voor vracht- en bestelwagens op diesel, waardoor ze niet zomaar meer toegang hebben. Emissieloze vrachtwagen, zoals die van Chefs Culinar, mogen wél zonder beperkingen blijven leveren.

Volgende elektrische vrachtwagens met subsidie

Chefs Culinar wil het niet bij de 2 elektrische vrachtwagens laten. Gerald vertelt dat er onderhandelingen lopen voor 4 nieuwe elektrische bakwagens met diverse vrachtwagenleveranciers. “Voor deze nieuwe e-vrachtwagens gaan we de AanZET-subsidie aanvragen in september.” De Mercedesen die al voor Chefs Culinar rijden, zijn in Duitsland gekocht, waardoor het niet mogelijk was om hiervoor subsidie aan te vragen tijdens eerdere AanZET-rondes.

AanZET-subsidie weer vanaf 30 september

De AanZET-subsidie is vanaf 30 september aan te vragen bij de aanschaf of financial-lease van een emissieloze vrachtwagen. De subsidie bedraagt maximaal 115.200 euro. Tijdens eerdere subsidierondes (bijvoorbeeld die van januari dit jaar) was de interesse zo groot, dat de subsidiepot al na één tot drie dagen leeg was. Bereid je dus op tijd voor om meteen op de eerste dag je subsidieaanvraag te kunnen indienen, net als Gerald van plan is.

Doel: 30% elektrische bakwagens

Het uiteindelijke doel is dat ruim 30% van de bakwagens die vanaf Nijmegen rijden, elektrisch is. “Ja, we willen heel graag meewerken aan een duurzamere wereld. Ja, we willen van diesel af. Dus ja, ik geloof in elektrisch transport”, zegt Gerald overtuigd. “Maar uiteraard gebruiken we ook ons gezond verstand. Uiteraard moet de businesscase kloppend zijn. Ook houden we de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens goed in de gaten, want die gaat snel. Bijvoorbeeld als het om de actieradius gaat; die groeit elk jaar als er weer nieuwe modellen komen.”

In gesprek met energieleverancier

“Rond de 10 elektrische bakwagens is ook het maximum dat past in ons huidige contract met de energieleverancier”, licht Gerald toe. “Ook ander materieel gebruikt uiteraard stroom: denk aan heftrucks, koelingen en vriezers. We zijn in gesprek met de energieleverancier over onze toekomstige stroomvraag. Vanwege de netcongestie moet je dat gesprek op tijd voeren. Daarbij overwegen we ook zonnepanelen, omdat ons dak daar geschikt voor is. In 2026 willen we berekenen of we hier een sluitende businesscase voor kunnen krijgen.”

Wat doet dit met de prijs?

Een elektrische vrachtwagen is duurder in aanschaf dan een diesel. Al is in 2025 voor sommige vrachtwagens de TCO bij een elektrische vrachtwagen gunstiger dan die van een diesel. De TCO is de totaalprijs onder de streep, dus inclusief subsidies, HBE’s, brandstof, onderhoud en andere zaken. Chefs Culinar moet nog ervaren wat de kostprijs per kilometer van de elektrische bakwagens daadwerkelijk zal zijn. “We moeten dus ook nog bepalen wat dit gaat betekenen voor de prijs die we aan klanten berekenen. Het zal niet zo zijn dat een klant in een zero-emissiezone meer moet betalen dan andere klanten, enkel omdat hij elektrisch beleverd móét worden.” 

Slimme rittenplanning

Om die ritprijs zo laag mogelijk te houden voor klanten, werkt Chefs Culinar onder andere met een slim rittenplanningsysteem. Gerald: “Ook bespreekt onze planner wekelijks met chauffeurs hoe hun ritten gaan en of er verbeteringen mogelijk zijn. Denk aan aanpassingen waardoor de lostijd korter wordt. Zo hebben we containertrekkers aangeschaft die chauffeurs gebruiken om bestellingen van de vrachtwagen naar de klant te brengen. Dat is beter voor de rug van de chauffeur én werkt sneller. Slim plannen is voor 60% met data werken en voor 40% met gezond verstand. Voor dat gezonde verstand hebben we de input van de chauffeurs nodig.”

Controle bandenspanning

En er zijn meer manieren waarop het bedrijf brandstof bespaart en daarmee kosten en CO₂-uitstoot terugdringt. Gerald: “We laten 4 keer per jaar de bandenspanning van ons wagenpark controleren. Te zachte banden worden weer opgepompt.” Banden met de juiste spanning hebben veel voordelen. Ze zijn veiliger, omdat de remweg korter is en de wegligging beter. Ook verbruikt het voertuig minder brandstof, wat dus voor minder CO₂-uitstoot en een kostenbesparing zorgt.

Daarnaast krijgen alle chauffeurs met regelmaat een training over hun rijgedrag. “Over aspecten als remmen, optrekken en rekening houden met een verkeerslicht dat groen gaat worden.”

Advies door logistiek makelaar

Gerald krijgt geregeld advies van Mark Luikens, logistiek makelaar van de provincie Gelderland. “Zo heeft Mark een TCO-berekening gemaakt voordat we de eerste elektrische vrachtwagens aanschaften. Die TCO-berekening maakte de totale gebruikskosten duidelijk, waardoor wij de aanschaf van de bakwagens mee konden meenemen in onze strategische plannen. Ook heeft Mark meegekeken naar ons huidige energieverbruik en onze energiebehoefte in de toekomst als het elektrische wagenpark wordt uitgebreid. Verder tipt Mark ons als er interessante events of webinars worden gehouden.”

Gerald waardeert de hulp en adviezen van Mark. “Het is fijn om contact te hebben met iemand met kennis van zaken én een frisse blik van buiten de organisatie. Mijn kennis van elektrisch transport heb ik mede aan Mark te danken. En naast adviseur is hij ook verrekte goed als verbinder. Mark brengt me in contact met andere specialisten waarmee ik kan sparren. Dat maakt het nóg waardevoller.”

Ook gratis advies voor jou?

Heeft jouw bedrijf ook interesse in een elektrische vrachtwagen, maar is dit onbekend terrein voor je? Pak de overstap naar elektrisch rijden stap voor stap aan. Laat je eerst – gratis! – adviseren door een van de logistiek makelaars van de provincie Gelderland. Wij kunnen bijvoorbeeld ook voor jou uitrekenen wat een elektrische vrachtwagen onder de streep kost, in vergelijking met een dieselvariant. Ook kunnen we je adviseren over hoe je een elektrisch wagenpark oplaadt. We helpen je graag, vrijblijvend en op maat!