De Klok Logistics zet sinds een paar maanden twee elektrische vrachtwagens in voor de fijnmazige distributie in de regio Arnhem-Nijmegen. “De actieradius van ongeveer 280 kilometer is meer dan voldoende voor de soort ritten die deze twee vrachtwagens rijden. Pas aan het einde van de dag hoeven we de vrachtwagens weer op te laden”, vertelt directeur Remco Vos.

De eerste e-vrachtwagen van Renault ging rijden in september 2022, de tweede – ook een Renault – in november. In eerste instantie zou de tweede vrachtwagen in de regio Den Bosch rijden, maar tot nu toe blijft deze toch in Arnhem-Nijmegen rijden, omdat er meer dan voldoende afleveradressen in deze regio zijn om de wagens succesvol in te zetten.

Actieradius is 280 kilometer

De planners zetten de twee zero-emissie wagens dagelijks in. Directeur Remco Vos: “Na de ritten, aan het einde van de dag, leggen we ze aan de AC-opladers. Gedurende de nacht wordt er voldoende elektriciteit geladen voor de ritten van de volgende dag. De actieradius is ongeveer 280 kilometer en dat is meer dan voldoende voor de soort ritten die deze twee vrachtwagens rijden. Problemen met te weinig vermogen onderweg zijn niet voorgekomen en we verwachten ook niet dat dat gaat gebeuren. Het verbruik van de vrachtwagen is 0,9 kwh per kilometer en dat ligt in de lijn der verwachting.”

Positieve reacties

De chauffeurs hebben even moeten wennen aan de wagens, ze zijn namelijk heel stil. Remco: “Inmiddels vinden ze de wagens heel prettig en comfortabel. Ook de snelheid van optrekken en remmen vinden de chauffeurs na de gewenningsperiode erg prettig. Ook de reacties op de afleveradressen zijn positief. Regelmatig worden er foto’s gemaakt van de wagens en krijgen de chauffeurs complimenten dat deze wagens bijdragen aan een schonere leefomgeving.”

Ervaring opdoen

Vooralsnog blijft het voor De Klok Logistics bij deze twee voertuigen. Remco: “We willen voldoende ervaring opdoen met zaken als het onderhoud van de wagens, bandenslijtage enzovoort voordat we besluiten om meerdere wagens aan te schaffen. Want zero-emissie voertuigen zijn nog steeds flink duurder dan de conventionele dieseltrucks, ondanks de subsidies die vanuit de overheid ter beschikking worden gesteld. Maar zero-emissie voertuigen hebben de toekomst, zeker in de stedelijke gebieden. Ze zijn een uitkomst doordat er geen C02 en fijnstof uitstoot is.”

Advies door logistiek makelaar

De Klok Logistics werd geadviseerd door onze logistiek makelaar Mark Luikens. Hij informeerde het bedrijf over onder andere de komst van zero-emissiezones (zo ook in Nijmegen), de laadinfra en de subsidiemogelijkheden. Ook bracht Mark het bedrijf in contact met een consortium uit de regio waarmee gezamenlijk een subsidieaanvraag is gedaan. Bovendien heeft Mark een TCO-berekening gemaakt.

Ook gratis advies op maat?

Wil ook jouw bedrijf gericht advies krijgen over deze onderwerpen? Bijvoorbeeld wat de voordelen zijn van elektrisch vervoer, wat de consequenties zijn van zero-emissiezones, hoe de laadinfra aan te pakken, welke elektrische vrachtwagens er zoal zijn en wat de kosten zijn (total cost of ownership) van een elektrische vrachtwagen? Zo ben je goed voorbereid om zaken te kunnen blijven doen in het centrum van Nijmegen, waar na 1 januari 2025 op kenteken gestelde vracht- én bestelwagens emissieloos moeten zijn. Onze logistiek makelaar Mark en zijn collega Christiaan adviseren je graag, gratis en op maat. Neem contact met ons op: