
Succesvol thuiswerken volgens de beste (thuis)werkgever in regio Arnhem-Nijmegen: Bovemij
Bovemij is de beste (thuis)werkgever in de regio Arnhem-Nijmegen. Hoe ze dat heeft bereikt? Met snel handelen en vernieuwende ideeën uitvoeren. Van interne webinars en digitale zeepkisten tot kerstkaartjes van de leidinggevende. Laat je inspireren door de manieren waarop Bovemij het thuiswerken makkelijker én leuker maakt.
Na de eerste corona-persconferentie in maart 2020 moesten werkgevers snel schakelen: van offline naar online. De Nijmeegse financiële dienstverlener Bovemij stelde een corona-kernteam samen van experts vanuit HR, facilitair, ICT en communicatie. Deze combinatie zorgde voor een goede overgang naar werken vanuit huis. De boodschap van Bovemij voor het werken in corona-tijd luidde al snel: ‘Wees mild voor jezelf, zorg goed voor jezelf en elkaar, samen gaan we het rooien’. Deze boodschap kwam voortdurend terug in zowel de formele als informele activiteiten, zo vertellen Ageeth Bakker (CFRO) en Joris van Meel (communicatiemanager). Joris: “Al snel boden we webinars aan voor werknemers, waar onder andere psycholoog Thijs Launspach zijn kennis deelde over thuiswerken. En dankzij de introductie van ‘digitale zeepkisten’ kunnen collega’s elkaar vertellen waar ze mee bezig zijn.” Ook startte de nieuwe Raad van Bestuur met een wekelijkse mail én het wekelijkse ‘Uur met de Raad van Bestuur’, waar elke keer een ander lid van de RvB ondervraagd wordt. Ageeth: “Dat zijn belangrijke momenten om enerzijds onze collega’s te informeren en anderzijds de stemming te peilen.”
VrijMiBoVeMij en Online Goochelshow
Maar de focus ligt niet alleen op de inhoud van het werk. Met creatieve initiatieven zorgt Bovemij voor collegiale verbinding. Kleine attenties met een grote betekenis, of juist wat grotere events. Op Blue Monday verzorgde Dolf Jansen bijvoorbeeld een online conference. Ook organiseerde het bedrijf de Bovemij Pubquiz en de VrijMiBoVeMij. En voor alle thuiszittende kinderen was er de Online Goochelshow. Daarnaast was Bovemij er ook offline voor hun werknemers: leidinggevenden stuurden kerstkaartjes naar hun medewerkers en werknemers ontvingen als kerstpakket een vijf-gangen-diner dat ze zelf konden bereiden.
Thuis of op kantoor?
Dat alle inspanningen gewaardeerd worden, blijkt wel uit het feit dat Bovemij is uitgeroepen tot Beste (Thuis)werkgever 2020 in de regio Arnhem-Nijmegen in de categorie meer dan 200 medewerkers. Maar liefst 100 medewerkers nomineerden Bovemij hiervoor. En het thuiswerken is ook na coronatijd een blijvertje: uit een enquête onder Bovemij-medewerkers blijkt dat de meesten thuiswerken en op kantoor werken willen combineren als ze weer naar kantoor mogen.
Fietsstimulering
Het goede werkgeverschap van Bovemij is bovendien terug te zien in haar duurzame mobiliteitsbeleid. “Zo lanceerden we tijdens corona een fietsstimuleringsprogramma toen we weer wat vaker en met meer mensen naar kantoor mochten komen”, vertelt Marc Jordens, manager facilitaire zaken. “Want als meer medewerkers met de fiets naar het werk reizen in plaats van met de auto, zorgt dat voor vitalere medewerkers. Maar ook voor minder CO2-uitstoot en een beter bereikbaar kantoor.“ Helaas voor Bovemij werden de coronamaatregelen twee weken na de start van het fietsstimuleringsprogramma weer aangescherpt. “We hopen nu dit jaar na de zomer een fietschallenge te kunnen organiseren om het fietsen te stimuleren, als de coronamaatregelen het toelaten.”
Vrijblijvend advies
Wil jouw organisatie ook advies over thuiswerken, fietsstimulering of over duurzaam mobiliteitsbeleid in het algemeen? Onze mobiliteitsmakelaar helpt je graag. Neem vrijblijvend contact op met onze Helpdesk, via:
- helpdesk@slimschoononderweg.nl
- 085-3031193
Of bekijk alvast onze vele diensten die het mobiliteitsbeleid van jouw organisatie kunnen verbeteren en verduurzamen in onze Menukaart.