
Slimme logistiek ’s-Heerenberg – Emmerich
Verkorten van de rijafstand van containers van en naar de containerhaven in Emmerich via een nieuwe verbindingsweg die buiten alle woonkernen komt te liggen. Het doel is om wegtransport tussen de containerbinnenvaart-terminal in Emmerich en de bedrijventerreinen in ’s-Heerenberg te optimaliseren.
Door de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Meilandsedijk en de op- en afrit Emmerich-Ost aan de A3 (verlengde A12) kan de verbinding worden ingekort. Lange/zware vrachtwagens (LZV) kunnen deze weg gebruiken om minder, maar wel snellere verbindingen met de haven te maken. De nieuwe verbindingsweg heeft een lengte van ca. 3 kilometer. Het tracé van deze weg zal door een nieuwe studie duidelijk worden. Daarbij houden we rekening met de wensen van de inwoners van Netterden, Emmerich en Azewijn.
Bestemmingsplan DOCKSNLD-2
Vooruitlopend op het nieuwe bestemmingsplan voor DocksNLD-2 worden de mogelijkheden in kaart gebracht om deze verbinding te realiseren. Het streven is om de studie eind 2020 af te ronden. De realisatie van de verbindingsweg hang af van het al dan niet ontwikkelen van DocksNLD-2. Naar verwachting wordt hierover medio 2020 een besluit genomen. Op dit moment wordt regelmatig overleg gevoerd met de gemeente Emmerich. Aangaande DocksNLD-2 zijn er meerdere bewonersavonden georganiseerd om de inwoners van het gebied op de hoogte te brengen van de plannen.
Duurzamer goederentransport in de regio
Door de aanleg van de nieuwe verbindingsweg en het openstellen van de infrastructuur rondom Emmerich en ’s-Heerenberg voor LZV, wordt de regio duurzamer ingericht voor het transporteren van goederen van en naar de haven. Hierdoor zullen meer goederen over het water worden vervoerd en dit leidt tot een afname van het goederenvervoer over de weg.
Logistieke studie
Door de corona-crisis is de start van het onderzoek vertraagd. Vanaf september 2020 wordt er intensiever samengewerkt binnen het logistieke knooppunt EMZ (Emmerich-Montferland-Zevenaar). De eerste aanzet hiervoor is de uitvoering van een logistieke studie, met een verdere uitwerking van acties en projecten door de samenwerkende partijen.
Doel: optimaliseren van wegtransport tussen de containerbinnenvaart-terminal in Emmerich en de bedrijventerreinen in ’s-Heerenberg.
Betrokken partijen: gemeenten en inwoners van Netterden, Emmerich en Azewijn.
Status: dit project heeft een heel andere invulling gekregen door de gewijzigde omvang en locatie van bedrijventerrein DocksNLD2. Het project is daarom geen afzonderlijk project meer; de problematiek is ondergebracht bij de aanpak van de Logistiek Makelaars.