
Onderzoek naar betere verkeerssituatie campus Nijmegen
5 juli, 2022
De verkeerssituatie rondom de campus in Nijmegen moet beter. Dat is een belangrijke doelstelling van Duurzaam Bereikbaar Heijendaal. Uit eerder onderzoek en een enquête onder omwonenden komen de Kapittelweg/Laan van Scheut en de (kruispunten met de) Heyendaalseweg als belangrijkste knelpunten naar voren. Hiervoor zijn diverse oplossingen nader onderzocht. Duurzaam Bereikbaar Heijendaal is onderdeel van de onderwijs-/ campusaanpak Nijmegen van Slim & Schoon Onderweg.
Knelpunten
Op de Kapittelweg ontstaan de problemen vooral bij de ingangen van de parkeergarages. Op de Heyendaalseweg is het grootste knelpunt dat hier in de spits meer verkeer rijdt dan de weg kan verwerken. Deze situatie verbetert als er minder autoverkeer naar de campus komt en het autoverkeer zoveel mogelijk via andere routes geleid wordt. Een duidelijke parkeerroute kan hierbij helpen en gaat ook het zoekverkeer rondom de campus tegen.
20% minder auto’s
De campusinstellingen hebben de ambitie om in de spits 20% minder auto’s naar de campus te laten komen, bijvoorbeeld door medewerkers en studenten te stimuleren om minder of op andere manieren naar de campus te laten reizen. Door vervolgens de vrijgekomen ruimte in te zetten voor voetgangers, fietsers en OV wordt voorkomen dat de ruimte weer wordt ingenomen door ander (doorgaand) autoverkeer.
Oplossingen
Veel omwonenden van de campus hebben bezwaren tegen de voorgestelde oplossing om een deel van de Heyendaalseweg alleen maar toegankelijk te maken voor voetgangers, fietsers en OV. Daarom is aan omwonenden gevraagd met alternatieve oplossingen te komen. Deze suggesties zijn samen met nog andere ideeën doorgerekend door Bureau Goudappel Coffeng. Op dit kaartje zijn de suggesties in beeld gebracht.
- Knip voor het autoverkeer noordzijde Heyendaalseweg (ter hoogte van spoorviaduct)
- Knip op de Kapittelweg aan de kant van de Heyendaalseweg.
- Rondje Heijendaal voor autoverkeer in tegengestelde richting als de bus (m.u.v. Philips van Leydenlaan)
- Knip Houtlaan (direct ten westen van de Heyendaalseweg) in combinatie met het doortrekken van de Erasmuslaan naar Driehuizerweg als parkeerroute
- Knip Erasmuslaan (direct ten westen van de Heyendaalseweg)
- Knip Kwekerijweg tussen Heyendaalseweg en Driehuizerweg
Bij alle berekeningen is net als bij het eerste voorstel uitgegaan van 20% minder autoverkeer in de spits.
Vervolg
De eerste uitkomsten laten zien dat voor iedere variant geldt dat het op sommige wegen rustiger wordt en op andere wegen drukker. Geen van de onderzochte voorstellen levert zonder meer het gewenste resultaat, maar voor sommige oplossingsrichtingen kan wel verder onderzoek gedaan worden of er aanvullende maatregelen of variaties mogelijk zijn die bijdragen aan het gewenste resultaat. Hierover vindt binnenkort overleg plaats met een bewonersafvaardiging van de omliggende wijken.
Bron: www.duurzaambereikbaarheijendaal.nl