
Financiële bijdrage voor verbetering havenvoorzieningen
9 maart, 2022
Wil je het goederenvervoer over water helpen stimuleren? Verbeter of breid een openbare havenvoorziening uit voor de binnenvaart en ontvang hiervoor een financiële bijdrage van het Rijk. Deze specifieke uitkering bedraagt tot 50% van de kosten, met een maximum van € 1.000.000. Onze logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis.
Het gaat bij deze uitkering om binnenhavens en zeehavens op de goederenvervoercorridors. Met deze uitkering wil het Rijk de modal shift stimuleren: duurzaam transport over water of spoor in plaats van over de weg.
Deze kosten komen in aanmerking
De volgende kosten komen in aanmerking voor de uitkering: kosten voor de verwerving, aanleg of verbetering van de openbare infrastructuur of de openbare havenvoorzieningen in binnenhavens of zeehavens. Bijvoorbeeld de kosten van verdieping van openbare havenbekkens of de kosten van de aanleg of verbetering van openbare kademuren.
Hoogte van de uitkering
De specifieke uitkering bedraagt ten hoogste 50% van het totaal van de in aanmerking komende kosten, met een maximum van € 1.000.000 inclusief omzetbelasting.
Overige voorwaarden
Overige voorwaarden die aan deze uitkering zijn gesteld:
- De kade moet publiek toegankelijk zijn, dus ook voor andere ondernemers.
- Indienen kan elk jaar voor 1 mei, tot 2026.
Meer informatie of gratis advies
Meer informatie is te vinden in de publicatie van de Staatscourant. Wil je sparren over jouw ideeën voor deze uitkering, of hulp bij het indienen van de aanvraag? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis.
- Mark Luikens | m.luikens@gelderland.nl | 06-511 65 781
- Christiaan Zweers | c.zweers@gelderland.nl | 06-218 10 121
Aanleiding: werken aan duurzame logistiek
De uitkering is een vervolgstap in een lange reeks stappen die het Rijk heeft gezet om de logistiek te verduurzamen en slimmer in te richten. Want waar wegen dichtslibben door een teveel aan verkeer, bieden de waterwegen vaak nog voldoende capaciteit voor goederenvervoer over water. Door het relatief lage brandstofverbruik is goederenvervoer over water qua uitstoot van CO2 een duurzame keuze. Vervoer over water biedt bovendien mogelijkheden voor een efficiënte manier van transport door volumevoordelen en de mogelijkheid om goederenstromen te bundelen. Op de vaarwegen is voldoende capaciteit beschikbaar. Regionale overheden en bedrijven zien echter nog wel kansen voor de ontwikkeling en verbetering van laad- en losmogelijkheden in binnenhavens. Hiervoor is deze uitkering dan ook in het leven geroepen.